Halaman

IsLaM 4 EvEr

Jumaat, 1 April 2011

Renungan untuk Kita Semua

Ingatan Buat Insan...

Assalamualaikum........

Nabi SAW bersabda :

’Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang kamu tidak akan sekali-kali sesat selagi kamu berpegang teguh kepada keduanya: iaitu Kitab Allah dan Sunnah Rasulullah.’’ (iman malik)

Wahai sahabat-sahabat se-Agama ku. Marilah kita kembali menuju jalan Allah SWT, iaitu jalan yang di reddhai oleh Allah SWT yang di tunjukkan dan di ajar kan oleh Nabi junjungan besar kita Muhammad SAW yang patut menjadi ikutan kita sebagai ummat nya iaitu umat akhir zaman.

Ku melihat ramai di kalangan kita lupa akan nilai agama kerana mengikut nafsu tampa batas syariat. Kenapa ini terjadi?kita semakin lalai mengikut akan kehendak Allah SWT,kita lupa pegangan kita selama ini. Adakah kita lupa Allah SWT ada lah tempat sebaik-baik pengantungan kita. Adakah bila kita di timpa musibah baru kita hendak mencari Allah SWT.???

Diwaktu senang kita sering melupakan Rob yang Maha pencipta, kita lupa siapa yang memberikan kesenagan itu... Sebenarnya tiada alasan untuk kita melupakan nya, setiap hari kita akan mendirikan solat 5 waktu ,kita mengangkat takbir dan menyebut ALLAHUAKBAR(ALLAH MAHA BESAR) adakah ia hanya sebutan bagi kita jika tanpa hadir dalam hati kita?? Tanpa mengetahui erti perkataan yang di sebut?? Disebabkan itu lah jiwa kita fakir akan mengingati Rob yang Maha Agung.

Ketahuilah solat merupakan latihan yang amat mujarab untuk melemahkan nafsu di dalam diri seseorang.

Allah SWT berfirman ‘’ Sesungguhnya solat itu mencegah dari(perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar ‘’(al-Ankaabut:45)

Ingat lah wahai teman jika Allah SWT mensempit kan kehidupan, jiwa seseorang itu akan menjadi kontang dari keimanan dan tidak akan pernah berasa bahagia,tidak akan bersih dan suci dan selalu di lilit oleh rasa gundah dan kesedihan. Disaat itu kita merasa seolah-olah hanyut dalam lautan yang luas.

Marilah kita mengingat Allah SWT,dengan itu nescaya dengan mengingati Allah jiwa akan menjadi tenang dan tenteram..benarkanlah bibir kita basah dengan berzikir mengingati Allah SWT, Benarkanlah lidah mu berselawat ke atas Nabi junjungan kita Muhammad SAW. Janganlah biarkan lidah kita menyebut perkara yang melalaikan dan sia-sia. Alangkah singkat nya hidup kita seorang manusia. Ingat kah kita semua akan merasai saat malaikat maut mencabut nyawa kita, di saat itu beruntunglah orang-orang yang selalu meningatkan ALLAH SWT dan selalu membasahkan bibir nya memuji ALLAH dan berselawat ke pada Nabi Muhammad SAW...

Firman Allah SWT:

’Kerana itu, ingatlah kamu kepada-Ku nescaya Aku ingat(pula) kepadamu, dan bersyukurlah kepada-Ku, dan jangan lah kamu mengingkari (nikmat)-Ku.’’ (Al-Baqarah: 152)


1 ulasan: