Halaman

IsLaM 4 EvEr

Selasa, 8 Mac 2011

PUASA SUNAT (ISNIN DAN KHAMIS)

Apakah dalilnya disunatkan berpuasa hari Isnin dan Khamis?

Pertama;
diriwayatkan dari ‘Aisyah r.a. menceritakan bahawa;

“Adalah Rasulullah s.a.w. amat menjaga puasa pada hari Isnin dan Khamis”

(Riwayat Imam Tirmizi. Menurut beliau, hadis ini hasan soheh).

Kedua;
Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda;

“Dibentangkan amalan-amalan di hadapan Allah pada hari Isnin dan Khamis. Maka aku menyukai dibentang amalanku (di hadapan Allah) pada ketika aku berpuasa”

(Riwayat Imam Tirmizi).

Ketiga;
Abi Qatadah menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w. ditanya tentang puasa hari Isnin. Baginda menjawab;

“Itulah hari aku dilahirkan dan hari aku diutuskan (menjadi Nabi) atau hari diturunkan wahyu kepadaku”

(Hadis riwayat Imam Muslim).

i-Yang paling penting skali Jaga Niat..
Kerana niat nie memainkan peranan yang cukup penting dalam kehidupan kita...Jangalah kita posa sebab nak kurus la...nak jimat duit la...ETC.... kalo boleh janganlah macam tuh...Kita posa Kerana Allah SWT dan mengharapkan keredhaannya serta pahala dari-Nya...InsyaAllah...

ii-
Cuba kita posa satu hari...
Dulu pun tidak dinafikan saya jugak agak sukar untuk berpuasa hari lain selain drp Bulan Ramadhan...Alhamdulilah..Berkat teguran dari kedua ibu bapa saya,saya bermula puasa sunat pada Isnin dahulu...Bila saya berjaya puasa satu hari,saya cuba untuk berpuasa pada hari khamis pula....

Pengalaman yang tak dapat saya lupakan bila saya berjaya berpuasa sunat pada Bulan Syawal..Iaitu Puasa 6...Ya Allah,tak bohong saya pada semua sahabat saya...Keseronokkan dpat menghabiskan ke-enam-enam harinya memang tidak dapat digambarkan...Bila nak buka posa tu,saya dapat rasakan kenikmatan yang berbeza dengan hari-hari lain...Bila buka posa dengan family sekali....

Saya masih ingat dimana Puasa 6 buat kali pertama saya berjaya mendapatkan pada tahun 2006..Pada tahun 2006 tak silap saya lah waktu saya Form 4..Memang waktu tu takda perasaan nak puasa..Al-maklumlah baru ja lepas Posa Ramadhan..Tetapi Ibu dan Bapa saya beri galakan kepada saya...

Alhamdulilah...Saya mengamalnya sehinggalah sekarang....Jika saya boleh anda pasti lagi boleh...Betul tak???

Saya rasa itu sahaja tips yang boleh saya kongsikan walaupon tidak seberapa sangat...Hanya berbekalkan pengalaman sahaja yang dapat saya kongsikan yang sepanjang saya bernyawa...

Marilah sahabat-sahabatku...Marilah kita berubah/berhijrah kepada yang lebih baik...Keaadaan dibumi belum tahu lagi bila akan lenyap...Esok kita tidak pasti lagi sama ada kita masih bernyawa atau tidak....

Tidak kah anda semua terfikir sejenak,Jika esok kita masih bernyawa InsyaAllah kita masih boleh bertaubat serta mengamalkan Amar Makruf Nahi Mungkar...

Andai kata esok kita telah dijemput oleh Allah SWT untuk menghadap-Nya...Apakah bekalan yang boleh kita bawak selain daripada doa kedua ibu bapa kita??? Mestilah kan amalan-amalan sampingan @ amalan-amalan wajib dan sunat kan???

Berfikirlah sejenak wahai Sahabat-sahabat ku...

Nak seronok sekejap sahaja...Tapi bila masa bersedih tu memang berpanjangan...

Marilah kita sama-sama berebut pahala daripada Allah SWT ketika kita masih muda,kuat dan nyawa masih ada...

Wallahu'alam...

Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan